Werkwijze van intake tot evaluatie

Binnen de RT is het gebruikelijk dat je volgens een vaste, gestructureerde aanpak werkt. Het is belangrijk dat er eerst duidelijkheid komt over het huidige niveau, het precieze probleem en de hulpvraag. Want wanneer je precies weet wat een kind wel en niet goed kan, weet je ook waar je aan moet gaan werken. Door het opstellen van een handelingsplan, met daarin hele concrete doelen, is het mogelijk om na een periode van flink oefenen te bekijken wat het resultaat hiervan is. Het Zje houdt hierbij de richtlijnen van het LBRT aan. (Dit is de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers.)

Kennismakingsgesprek

Ouders melden hun kind aan. Na de aanmelding zal er contact met u worden opgenomen om een afspraak te maken voor een intakegesprek. Dit kan zowel bij u, als bij de remedial teacher thuis. Dit gesprek is kosteloos en is bedoeld om de hulpvraag goed in kaart te brengen en te bepalen of uw kind geholpen kan worden. Het is dan ook prettig als u, wanneer u dit heeft, relevante informatie meeneemt. Gedacht kan worden aan toetsgegevens van school, het laatste en eventueel eerdere schoolrapporten en eventuele andere RT-verslagen en/of onderzoeksverslagen.
Of uw kind hier wel of niet bij is en of er direct aanvullend onderzoek wordt gedaan is helemaal afhankelijk van de situatie, het kind en de hulpvraag. Dit wordt met u overlegd bij de aanmelding.

Onderzoek

Na het intakegesprek wordt er een inventarisatie gemaakt van de reeds bestaande gegevens en onderzoeken. Vaak is het dan nog nodig dat er een aanvullend onderzoek gedaan wordt en /of dat er een diagnostisch gesprek gevoerd wordt met uw kind. Eventueel wordt er, altijd in overleg met u, contact opgenomen met de school.
Zo ontstaat een zo volledig mogelijk beeld van uw kind (o.a. leerstijl, niveau, taakaanpak, concentratie) en de hulpvraag.

Handelingsplan

Met behulp van alle verkregen informatie wordt de precieze hulpvraag bepaald en wordt er een handelingsplan opgesteld. In een handelingsplan staat o.a. wat de beginsituatie is en welke doelen bereikt moeten worden.

Behandeling/begeleiding

In deze periode wordt remedial teaching gegeven. De remedial teacher komt bij u thuis voor de begeleiding. (Voorwaarde is wel dat er een rustige werkplek is met een tafel om aan te werken). De begeleiding vindt 1 of 2 keer in de week plaats en kan 3 kwartier of een uur duren. (Afhankelijk van de hulpvraag en het eventuele pakket dat u kiest.) Naast de remedial teaching is het vaak nodig dat u ook thuis met uw kind aan wat opdrachten werkt.

Evaluatie

Na de, van tevoren in het handelingsplan, afgesproken periode worden de resultaten en de begeleiding geëvalueerd.
Er wordt een afspraak gemaakt voor een evaluatiegesprek met ouders en eventueel het kind. In dat gesprek worden de resultaten van de begeleidingsperiode besproken. Op dat moment kunnen we besluiten om de begeleiding te verlengen of om af te sluiten. Bij kinderen met een leerstoornis, bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie, duurt de begeleiding vaak langer dan 10 weken. Bij deze leerlingen vindt er ook regelmatig een evaluatie plaats.
Wanneer er besloten wordt de begeleiding te verlengen, worden hierover, samen met u, nieuwe afspraken gemaakt.